Blog

beach-babe-spray-sea-salt

Het juiste eten voor mooi haar!

  |   Natuurlijke voeding blog!

Mooi haar geldt als teken van schoonheid en gezondheid. Glanzende lokken zijn de perfecte omlijsting van je gezicht. Met haar kun je spelen en vele kapsels en creaties creëren. Mooi haar is dus echt een visitekaartje. Maar wat als je haar uitvalt, of als het dof en broos is?

 

Welke rol kan voeding spelen bij mooi haar?

Goede verzorgingsproducten en een regelmatige knipbeurt doen soms wonderen. Maar wil je je haar echt in topconditie houden, dan moet je letten op je voedingspatroon. Dat heeft alles te maken met de groei van ons haar. Het ontwikkelt zich vanuit de wortel. De verantwoordelijke cellen delen zich elke twaalf uur en duwen zich geleidelijk naar buiten. Eenmaal buiten de hoofdhuid verharden de cellen. In feite bestaat je haar dus uit verharde dode cellen, met daarover een glanzend laagje talgvet. Het groeit tussen de 0,6 en 1,2 cm per maand. Verlang je naar mooi haar, dan draait alles om het voeden van de hoofdhuid en van de haarwortel. Ons haar is de beste graadmeter van onze gezondheid. Bij voedingstekorten wordt het dof en broos, terwijl de juiste vitaminen zorgen voor stralend haar.

 

Wat zijn de belangrijkste vitaminen en mineralen voor mooi haar?

We zetten ze graag even voor je op een rijtje:

  • Proteïne
  • Anti-oxidanten
  • IJzer
  • Zink
  • Biotine
  • Selenium
  • Foliumzuur
  • Vitamine B(12)
  • Vitamine A
  • Vitamine C
  • Vitamine E

 

Vitamine voor mooi haar

Wil je je lokken laten stralen, zet dan maar flink wat verse groenten en fruit op je menu. Donkergroene groenten zoals spinazie en broccoli zijn belangrijke bronnen van vitamine A en C. Deze vitaminen heeft je lichaam nodig om talgvet te kunnen produceren. Naast vitaminen bevatten donkergroene groenten ook veel ijzer en calcium. Ook wortelen zitten boordevol vitamine A.

 

Mooi haar? Proteïne!

Mager vlees als kip en kalkoen zitten boordevol proteïnen. Proteïne is een belangrijke bouwstof voor mooi haar. Naast proteïne zit er in magere vleessoorten ook een speciaal soort ijzer dat je lichaam gemakkelijk kan opnemen.
Ook eieren zijn een belangrijke bron van proteïne. Het geeft niet of ze nu gebakken zijn, gekookt of gepocheerd: deze proteïnen geven je haar glans en veerkracht. Bovendien bevatten ze ook biotine en vitamine B12, beauty voedingsstoffen bij uitstek.

 

Goede vetten voor mooi haar

Wil je mooi haar, dan kun je vette junkfood maar beter vermijden. Toch hoef je vet beslist niet uit je menu te schrappen! Integendeel: omega-3-vetzuren zorgen juist voor glanzend haar. Vette vissoorten als zalm, haring of makreel zijn een belangrijke bron van omega-3-vetzuren. Vandaar de oude tip om minstens eenmaal per week vette vis op je menu te zetten. Toch hoeven ook vegetariërs niets te missen, want omega-3 kan ook uit plantaardige bronnen gehaald worden.
Naast vis zijn ook noten een belangrijke bron van omega-3-vetzuren. Eet bijvoorbeeld dagelijks een handje walnoten, cashewnoten, amandelen en pecannoten. Naast omega-3-vetzuren bevatten ze ook selenium en zink, belangrijke voedingsstoffen voor mooi haar. En wist je dat omega-3 ook volop in olijfolie te vinden is?

 

Wat kun je nog meer eten om mooi haar te krijgen?

Heb je last van dof en broos haar, zet dan ook eens linzen en kidney bonen op het menu. Peulvruchten zijn rijk aan proteïnen, maar ook aan ijzer, zink en biotine. Dit zijn ware oppeppers voor mooi haar.
En hoe kun je de dag beter beginnen dan met een goed ontbijt? Volkorenbrood en volkoren ontbijtgranen zijn belangrijke leveranciers van zink, ijzer en vitamine B. Magere zuivelproducten als melk en yoghurt bevatten dan weer calcium en waardevolle proteïnen. Reden temeer om jezelf eens te verwennen met een lekkere kom yoghurt met muesli!

 

Voedingssupplementen voor je haar

Mooi haar begint bij een gezonde levensstijl. Dat betekent in de praktijk: een gevarieerde en evenwichtige voeding, voldoende beweging en regelmatig genieten van frisse lucht en ontspanningsmomenten.
Voedingssupplementen kunnen een gezonde levensstijl natuurlijk niet vervangen. Toch kunnen ze wel degelijk een waardevolle aanvulling zijn. Wist je dat onze nagels, haren en huid qua structuur heel veel op elkaar lijken? Dat betekent dat ze dezelfde voedingsstoffen nodig hebben.
De meest geschikte voedingssupplementen bevatten een krachtig vitamine B complex, extra zink en antioxidanten als silicium en zwavel. Zeker in tijden van stress, bij een drukke levensstijl en verminderd zonlicht kunnen voedingssupplementen helpen om in balans te blijven. Mooi haar is bovenal een weerspiegeling van een gezonde levensstijl.