Blog

AFB41CF89E

Rust, reinheid en regelmaat

  |   Natuurlijke voeding blog!

Het klinkt heel oubollig, maar ik zie steeds meer de waarde in van deze uitspraak. Of je nu last hebt van stress of niet (wie heeft dit eigenlijk niet, ik hoor het graag 😉 ), rust is altijd goed, je lichaam heeft rust nodig om alles van de dag te verwerken en om te herstellen.

Dus slaap voldoende, relax buiten op het gras, doe een meditatieoefening, just relax :). Reinheid is heel toepasselijk op voeding, zorg voor pure voeding, het is nu het ideale seizoen om naar een pluktuin te gaan, haal heerlijke verse groentes en fruit in huis en geniet! Regelmaat helpt je lichaam om stress te verminderen, je leven wordt voorspelbaar en dit geeft je lijf rust.

Goed, het klinkt niet heel hip: voorspelbaar leven, maar dit houdt heus niet in dat je niet ad hoc iets kan doen, maar het houdt in dat je een bepaald ritme inbouwt. Dus op bepaalde tijden naar bed, op bepaalde dagen klusjes doen en zorg ook voor een avondritueel, dit bereidt je hoofd voor op het slapengaan.

Als je door blijft gaan…
We blijven doorgaan omdat we veel verplichtingen hebben en een sociaal dier zijn en aan alle eisen willen voldoen. Dat is heel nobel en goed bedoeld, maar niet zo lief voor je lijf. Wat gebeurt er namelijk: er vindt afbraak plaats in je lichaam. Dit komt doordat je lichaam heel veel voedingsstoffen nodig heeft om om te kunnen gaan met de stress. Echter eet de gemiddelde mens eerder te weinig dan teveel van bepaalde voedingsstoffen, waardoor je een tekort krijgt in je lichaam en vitamines en mineralen uit je lichaam worden gehaald om toch bepaalde processen door te kunnen laten gaan en dat is afbraak aan je lichaam.

Wat WEL te doen:

  1. Je zenuwstelsel heeft vitamine B nodig en dit moet je dus extra in je voeding toevoegen. Denk aan boekweit, amaranth, havermout en wilde rijst.
  2. De neurotransmitters in je hersenen hebben eiwitten nodig, hier moet je dus voldoende van eten, neem een gekookt eitje bij je ontbijt bv.
  3. Eet lekker veel sla, dit bevat rustgevende stoffen.
  4. Je bijnieren hebben het heel zwaar bij stress, zie ook de blog van marianne, deze moet je dus goed ondersteunen. Doe dit door gember, kurkuma, kaneel, munt, koriander, peterselie en ginseng aan je voeding toe te voegen.
  5. Eet voeding met antioxidanten zoals blauwe bessen, bramen, kersen, frambozen en granaatappel.
  6. Eet een banaan, dit bevat tryptofaan, dit is de voorloper van het hormoon serotonine dat je helpt prettig te voelen.
  7. Stress berooft je lijf van magnesium en ijzer, zorg dus dat je dit zeer ruim binnenkrijgt. Magnesium zit in groene bladgroenten en gedroogde vruchten.
    Omega 3 vetzuren hebben een positief effect op je stemming en kan je dus goed gebruiken bij stress. Eet daarom regelmatig vette vis.
  8. Zit regelmatig even in de zon zodat je voldoende vitamine D aanmaakt en dit is sowieso heerlijk om even te relaxen :)

Wat vooral NIET te doen:

  1. Eet suikervrij! Maar bij stress is dit helemaal belangrijk. Suiker rooft je lijf namelijk van vitamines B en die heeft je zenuwstelsel nou juist zo hard nodig, dus laat dan vooral de suiker staan.
  2. Vermijd ook voeding met cafeïne, die zijn nog eens extra stimulerend voor je bijnieren en die hebben het al zwaar. Dus helaas is dit ook het geval voor pure chocolade. Raar eigenlijk, want ik las een tijdje terug ergens dat pure chocolade juist kan helpen bij stress….

Probeer het even uit, zou ik zeggen