Blog

Superfoods lijst

Wat is de echte superfoods lijst?

  |   Natuurlijke voeding blog!

Gezond leven speelt een steeds grotere rol in de samenleving. Door een druk familieleven en een veeleisende baan schiet gezond leven er wel eens bij in. Het is echter belangrijk om ook in tijden van stress aan jezelf te denken. Gelukkig beseffen steeds meer mensen dat goede voeding ontzettend belangrijk is. De populariteit van superfoods is de afgelopen jaren dan ook sterk toegenomen. Producten als goiji bessen, cacao en aloë vera bevatten voedingsstoffen die zeer goed zijn voor je gezondheid.

Superfood
Om gezond te leven moet je soms je levensstijl aanpassen. Zo kun je meer gaan bewegen en gezonder eten. Je eetgewoontes veranderen gebeurt natuurlijk niet in een dag. De eerste stap kun je al zetten in de supermarkt. Welke producten schaf je aan en welke niet? Een goede ontwikkeling is dat superfoods steeds vaker in het boodschappenmandje belanden. Dit zijn natuurlijke voedingsmiddelen zoals planten en vruchten. In tegenstelling tot andere etenswaren zijn er geen chemicaliën, pesticiden en hormonen in superfoods verwerkt. Daarnaast zijn ze rijk aan essentiële voedingstoffen die goed zijn voor de gezondheid, zoals mineralen, vitaminen, enzymen en antioxidanten.

Superfoods zijn op dit moment dus helemaal hip. De lijst aan producten is inmiddels dan ook oneindig. Chia zaden, goiji bessen, bijenpollen, lijnzaad en rauwe cacao zijn maar enkele van de gezonde producten waar je tegenwoordig van kunt smullen. Om meer te leren over superfoods zou je een lezing kunnen bezoeken van David Wolfe. Deze energieke Amerikaan houdt zich al jaren bezig met gezonde voeding. Zo heeft hij onder andere een lijst opgesteld van superfoods.

Aloë vera
Een van de superfoods op het lijstje van David Wolfe is Aloë Vera. Misschien ben je dit product wel eens tegengekomen in crèmes. Deze plant is echter ook zeer gezond om te eten. Het bevat namelijk vitaminen en mineralen met een geneeskrachtige werking. Denk bijvoorbeeld aan vitamine A, C en E en verschillende antioxidanten. Je kunt producten met Aloë Vera als ingrediënt bijvoorbeeld eten bij ontstekingen en huidproblemen. Bovendien heeft Aloë Vera ook nog eens een positief effect op je immuunsysteem en zenuwstelsel.

Maca
Maca bevat ontzettend veel vitaminen en mineralen die een positief effect hebben op je gezondheid. Het bevat onder andere vitamine C, vitamine B1, calcium, magnesium en ijzer. Deze wortel werd meer dan honderd jaar geleden voor het eerst gebruikt in Peru. Inwoners merkten meteen het effect van de gezonde vitaminen en mineralen op hun lichaam. Maca zorgt onder andere voor meer energie, een beter uithoudingsvermogen en een mooiere huid. Ook vermindert het stress, en verlaagt het een hoge bloeddruk.

Goji bessen
Een van de populairste superfoods zijn goji bessen. Ondanks het kleine formaat is deze bes ontzettend gezond en voedzaam. Sterker nog, van alle voedingsmiddelen bevat het de meeste anti-oxidanten. De goiji bes is oorspronkelijk afkomstig uit China, maar heeft inmiddels ook Nederland veroverd. Het bevat onder andere 21 mineralen, ijzer, vitamine C en vitamine B. Door het eten van goiji bessen gaat onder andere je geheugen met sprongen vooruit. Ook is dit product goed voor je bloedsuikerspiegel en verlaagt het een te hoog cholesterol.

Cacao
Ook chocola kan gerekend worden tot superfood. Dit betreft dan vooral rauwe cacao. Het heeft zoveel gezonde voedingstoffen dat je je vingers erbij aflikt. Rauwe cacao is gezonder dan gewone chocola omdat het niet wordt verhit. Daardoor bevat het ontzettend veel antioxidanten en magnesium. Deze stoffen verbeteren onder andere je immuun stelsel. Ook bevinden zich in rauwe cacao allerlei vitaminen en mineralen, zoals ijzer, zink en koper. Kortom: cacao is lekker én supergezond.

Kokosolie
Kokosnoot is een superfood omdat het ontzettend veel goede eigenschappen heeft. Dit exotische product is bijzonder genoeg honderd procent plantaardig vet. Laat je daar zeker niet door afschrikken, want kokos bevat ook antibacteriële en schimmeldodende stoffen. Bovendien is kokos licht verteerbaar. Dit heeft een positief effect op je spijsvertering. Kokos is dan ook een goed idee wanneer je bijvoorbeeld last hebt van darmproblemen. Het heerlijk ruikende kokos kun je onder andere gebruiken in een lekkere smoothie of in een salade.

Algen: Chlorella en Spirulina
De algen chlorella en spirulina hebben een zeer goed effect op je lichaam. Chlorella is een alg dat onder andere vitamine B1, B2, B6 en B12 bevat. Het wordt gezien als een superfood omdat het zogeheten ‘t-cellen’ aanmaakt. Deze cellen verkleinen onder andere de kans op kanker. Hetzelfde geldt voor spirulina. De vitaminen en mineralen in deze alg zijn onder andere goed voor je spijsvertering. Bovendien merk je dat met het eten van producten chlorella en spirulina in verwerkt zit, je energie met sprongen vooruit gaat.